Na 9 jaar certificaten van aandelen tegen 90% verlies verplicht verkocht aan één grote investeerder.
In de categorie onverwachts en verwonderlijke acties. Snappcar heeft besloten om de kleine crown-investeerders grotendeels buiten te sluiten. Dit door een verplichte verkoop van hun bezittingen in certificaten van aandelen tegen een verlies van ruim 90% van de initiële waarde. De waarde van deze aandelen was in 2021 nog ruim 200% hoger, een mooi resultaat en een platform dat keurig doorgroeit, geen vuiltje aan de lucht zou je denken.
Snappcar zich heeft voorgedaan als een sociaal en community minded platform, dit maakt deze actie nog onbegrijpelijker. Waarom zou je als sociale onderneming de mensen die het meest in jouw bedrijf geloven en de groei hebben mogelijk gemaakt met dit soort acties naaien en verplicht buitensluiten? CEO, founder en “?sociaal ondernemer” Victor van Tol geeft antwoord op een aantal gestelde vragen:
1. Waarom zijn crowd-investeerders niet op de hoogte gesteld van de financiële problemen?
Er waren en zijn geen problemen: SnappCar draait prima (ook 2023 weer op target (20% groei) afgesloten). Alleen de financieringsmarkt is ronduit slecht. Zeker voor bedrijven in de mobiliteitssector.
2. Waarom is de crowd niet gevraagd om bij te springen met een extra investering?
De benodigde financiering was 3M euro en daarboven op kwamen nog een aantal leningen en garanties die moeten worden afgelost. Het totaal ging ruim over de 5M euro heen. Dit is besproken met het bestuurd van de STAK en die achtte de kans klein (feitelijk nul) dat de STAK gezamenlijk zo’n soort bedrag zou willen en kunnen investeren. Als dat namelijk een ’no brainer’ was geweest hadden we die financiering ook wel uit de markt kunnen halen. Daar komt bij dat zelfs als was dat waarschijnlijk geweest dat we ook nog onder tijdsdruk stonden om de financiering voor 1 april geregeld te krijgen. Toen is besloten om andere routes te verkennen. Dat heeft zeer uitgebreid plaats gevonden en uiteindelijk geleid tot de oplossing waarbij Autobinck de andere aandeelhouders heeft uitgekocht.
3. Botst de visie van Snappcar niet met wat er nu gebeurd?
Zie ook vraag 1 en 2. SnappCar draait goed maar de financieringsmarkt is lastig. De gekozen oplossing was (en is) de beste oplossing ook voor de crowfunders. Op deze wijze kan SnappCar door met haar missie en krijgen de certifciaathouders nog een (bescheiden) bedrag voor hun certificaten. En er zijn afspraken gemaakt over de deleing van winst inde toekomst (earn out) en bij een eventuele verkoop (non emberassment clause). Dat prikkie valt dus wel mee want Autobinck committeert in totaal 7M euro aan SnappCar (zoals ook besproken in de STAK informatie sessies die we hebben gedaan)
4. Zijn er andere mogelijkheden als ik niet akkoord ga met een gedwongen verkoop?
Alle certificaathouders worden zoals dat heet ‘gedragged’/ Dat wil zeggen dat je niet de keuze hebt om te verkopen, maar verplicht bent dat te doen. Dat is een zeer gebruikelijke clausule omdat anders 1 certificaathouder een verkoop of investering kan tegenhouden en dat is niet in het belang van het bedrijf. Als je afziet van je opbrengst is dat natuurlijk jouw eigen keuze en stel ik voor dat we dat doneren aan een goed doel.
Deze reactie zorgde ervoor dat ik heb verzocht de resterende paar tientjes van mijn investering te doneren aan stichting Aap en deze website op te zetten en het vertrouwen in Snappcar wel redelijk kwijt ben. Het gaat mij niet om het geld, ik wist dat het om een risicovolle investering zou gaan. Maar als een bedrijf succes boekt en je voelt je betrokken in de community is het niet leuk om op deze manier eruit gewerkt te worden.
Verder ben ik verwonderd dat toch redelijk ervaren ondernemers dit soort keuzes maken.
Het is een knappe prestatie om enerzijds groei doelen te bereiken, zonder problemen en anderzijds alle crowd investeringen te laten verdampen en je ziel (Samen, sociaal, delen) aan één grote speler te verkopen!?. En misschien nog wel de meest rakende, een kern belofte te breken “Iedereen die gelooft in Snappcar deel laten uitmaken van het succes!”

OnePlanetCrowd (2015)
Onderdeel uitmaken van het succes van Snappcar betekend na 9 jaar zonder keuze te worden buitengesloten met 90% verlies.
Helaas pindakaas. Heb jij ook geïnvesteerd in Snappcar of gebruik je het platform om autos te huren of te delen? Vul dan het inventarisatieformulier in, we gaan afhankelijk van de reacties en suggesties onderzoeken of er mogelijkheden zijn dan wel juridisch, dan wel in de vorm van een waarschuwing naar toekomstige investeerders in dit soort ondernemers / bedrijven om de fouten die wij hebben gemaakt te voorkomen. Ook zijn we benieuwd wat jij vindt van de geloofwaardigheid van de ondernemers achter dit bedrijf en de keuze om een grote commerciële speler alle aandelen toe te schuiven?